Při budování cest je potřeba se rozhlédnout po vesnici
Obec Čeperka náleží k Pardubickému kraji a díky strategické poloze mezi Pardubicemi a Hradcem Králové ji netrápí problém vylidňování jako vesnice v jiných, odlehlejších lokalitách. Ke zlepšení kvality života pomáhají nové cesty vybudované v rámci projektu společných zařízení ve spolupráci s SPÚ.
„Naše spolupráce se Státním pozemkovým úřadem byla víceméně vynucená, protože se v našem katastru připravoval projekt dálnice R35, takže ve všem bylo zainteresováno také Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD),“ říká Kristina Vosáhlová, starostka obce Čeperka. Tehdy ještě starostkou nebyla, jen členkou komise, která vybírala dodavatele nových cest. „Na počátku byly pozemkové úpravy. Ty začaly v roce 2004 a jejich příprava byla trochu složitější, protože neexistovaly digitální mapy celého katastru – digitalizovaný byl do té doby jen vnitřek obce. Podrobnosti pozemkových úprav však moc neznám, protože jsem starostkou teprve čtyři roky. Nicméně vím, že kvůli projektu dálnice také probíhalo vykupování parcel, výkup si ale řídilo ŘSD. Cena přitom musela respektovat vyhlášku. Co se týká obecní cestní sítě, ta už své pozemky měla. Nové cesty v rámci pozemkových úprav totiž vznikaly v místě těch starých, nevyhovujících a na jejich pozemky se pohodlně vešly včetně nově vysazených stromů, které je lemují. Jde asi o dvacet dubů a buků,“ dodává starostka. Podle ní byly cesty dokončeny zhruba před třemi roky, výstavba probíhala ve dvou etapách. Během jednoho roku došlo k rekonstrukci propojení Čeperky s Malou Čeperkou a s Hrobicemi, což je dohromady asi pět kilometrů. Tím se místním podstatně zkrátila cesta a kromě zemědělců cestu využívají například i cyklisté.
Cesta bude i v lese
Na všech zmíněných projektech obec Čeperka spolupracovala s pardubickou pobočkou SPÚ, konkrétně s panem Miroslavem Doležalem, kterého starostka chválí: „Spolupráce byla bezvadná. Vše, na čem jsme se dohodli, platilo. Vždycky, když byl nějaký problém, pan Doležal přijel, s lidmi si promluvil a vše se rychle vyřešilo. Toho pružného jednání si velice cením.“
Ze společných zařízení byly cesty tím jediným, co Čeperka potřebovala. Další komunikace je ještě naplánovaná. Půjde o lesní cestu, a tak je potřeba jednat o pozemcích s Lesy České republiky. Kromě toho bylo nutné vybudovat nové chodníky, ty si ale vesnice financovala ze svého rozpočtu.
Kristina Vosáhlová je uvolněnou starostkou na plný úvazek a starostí podle ní má v obci s 1 090 obyvateli až nad hlavu. Popisuje jeden problém za druhým. Starosti jsou se školou, školkou, sběrným dvorem, chodníky i s čistírnou odpadních vod. Ta totiž svou kapacitou rozrůstající se obci přestává stačit.
Stavte, kde jsou vyjeté koleje
Po zkušenostech, které starostka Čeperky má, by ráda apelovala na zastupitele obcí, které se do pozemkových úprav teprve budou pouštět: „Měli by si dát pozor hlavně na obslužnost pozemků. Slyšela jsem dokonce o případech, kdy při plánování společných zařízení zástupci obce vůbec neřešili, kde co má být, a jednoduše řekli, ať to ten geodet nějak nakreslí. Přitom zrovna při plánování cest se stačí porozhlédnout po obci a podívat se, kde jsou vyjeté koleje a vychozené cestičky. Komunikace je nejužitečnější tam, kde už nějaký provoz funguje – infrastruktura si v těch místech určitě své využití najde.“