Proč a jak se budují polní cesty
Úkolem pozemkových úprav je uspořádat pozemky tak, aby to lépe vyhovovalo jejich majitelům a hospodařícím zemědělcům. Scelují se nebo naopak dělí, narovnávají se jejich hranice, aby na nich bylo možné racionálně hospodařit, a zajišťuje se jejich přístupnost. A právě s ohledem na ni se budují polní cesty. Ale nejen kvůli tomu.
Státní pozemkový úřad navrhuje polní cesty v pozemkových úpravách v rámci širšího komplexu opatření, který se jmenuje plán společných zařízení. Po vypořádání pozemků dochází k postupné realizaci jednotlivých opatření, jako jsou právě polní cesty, mokřady, nádrže nebo biotopy. Polní cesty se staví proto, aby měli vlastníci a hospodařící zemědělci přístup ke svým pozemkům. Avšak stejně tak důležité je, že zvyšují prostupnost krajiny.
Jak bude cesta vypadat, jak bude široká nebo jaký bude mít povrch, vždy vychází z technických návrhů autorizovaných inženýrů projektantů. Třeba zrovna volba povrchu polní cesty závisí na řadě parametrů, jako je očekávané dopravní zatížení zemědělskou technikou, intenzita provozu, velikost svozné plochy, sklonové poměry vozovky aj. Cesty se proto musí budovat z materiálů, které takové zátěži odolají a díky kterým budou dobře udržitelné a celoročně sjízdné.
Zpevněné polní cesty také odvádí provoz zemědělské techniky mimo zastavěné části vesnic a propojují sousední obce. V době, kdy se zpracovává projektová dokumentace, projednává se typ polní cesty s úřady, které mají na starost životní prostředí, případně s Agenturou na ochranu přírody a krajiny (AOPK). U cest s plánovaným nižším dopravním zatížením se využívají alternativní plochy, například pouze kolejové cesty (kryt z dílců). Ale to jen v případě, že s tím souhlasí orgány životního prostředí nebo AOPK. Cesty s krytem z vegetačních dílců lze využít pouze v omezeném rozsahu, spíše pro odstavné plochy. Polní cesty často doplňují příkopy na svedení vody do vodoteče, protierozní prvky či doprovodná zeleň, která chrání půdu a pomáhá přírodě.
Foto: Profimedia.cz, SPÚ